(Kirjoitus on julkaistu Turun Sanomissa 16.6.2018)
Jukka Vornanen nosti (TS 12.6.) esiin Varsinais-Suomen kehittämisen keskeisimmät tarpeet: Tunnin junan rakentamisen Turun ja Helsingin välille sekä teknillisen tiedekunnan perustamisen Turun yliopistoon.
Olemme täysin samaa mieltä kyseisten tavoitteiden ratkaisevasta merkityksestä, ja Sipilän hallitus on tehnyt johdonmukaista työtä näiden tavoitteiden edistämiseksi.
Kritiikissä ei ole tunnistettu niitä lukuisia satsauksia, joita nykyhallitus on maakuntaamme kohdistanut. Tänä keväänä valtion ja Lounais-Suomen välille solmittiin siltasopimus, jossa tunnistetaan alueen tarpeet ja toimet kasvun edelleen hyödyntämiseen.
Satsaukset työllisyyteen, koulutukseen ja saavutettavuuteen ovat siltasopimuksen tärkeimmät teemat. Varsinais-Suomen elinkeinoelämän insinööritarpeen tukemiseksi hallitus on käynnistänyt Suomessa aivan uudenlaisen tekniikan alan verkostoyliopiston FITechin. FITech on käynnistänyt välittömiä toimia, joilla tuetaan Lounais-Suomen teollisuuden kasvua ja tekniikan alan koulutusvajetta pikaisesti.
Hallitus on tukenut vahvasti Tunnin junan suunnittelua varaamalla siihen 40 miljoonaa euroa. Lisäksi siihen on saatu EU-rahoitusta, sillä yhteyttä suunnitellaan osana EU:n ydinverkkokäytävää. Raideyhteyden suunnittelu valmistuu vuonna 2020. Tunnin junan rakentaminen on merkittävästi lähempänä kuin muiden suurten ratahankkeiden, koska sen suunnittelu on jo pitkällä.
Vornanen osuu naulan kantaan kirjoittaessaan, että Tunnin juna ei ole vain turkulaisten, vaan kaikkien sellaisten vastuullisten päättäjien hanke, jotka liputtavat kasvun, työpaikkojen ja alueiden kehittämisen puolesta.
Tunnin juna on paljon muutakin kuin ratahanke. Kyse on 1,5 miljoonan ihmisen yhtenäisen työssäkäyntialueen luomisesta Suomen talouden veturina toimivan Etelä-Suomen alueelle. Tunnin juna antaa ihmisille mahdollisuuden valita unelmiensa asuinpaikan, vaikka työpaikka olisi kauempana.
Tunnin junan vaikutukset työllisyyteen, asuntorakentamiseen ja yritysten toimintaedellytyksiin olisivat merkittävät ja heijastelisivat positiivisesti koko maahan. Kilpailukykyisen matka-ajan myötä yhä useampi siirtyisi junan käyttäjäksi.
Tunnin juna on Suomen kansainvälisin raidehanke. Se on keskeinen osa Pohjolan metropolit yhdistävää EU:n liikennekäytävää Tukholmasta Turun ja Helsingin kautta Pietariin. Matkailun ja logistiikan kannalta liikennekäytävän tarjoamat mahdollisuudet ovat rajattomat. Tämä kansainvälinen elementti antaa Tunnin junalle erinomaisen mahdollisuuden menestyä kilpailussa EU:n rahoituksesta.
Hallituksen satsaukset Varsinais-Suomen kasvuun ja kehitykseen ovat merkittäviä. Toimenpiteet on suunnattu selkeästi Varsinais-Suomen ja erityisesti sen elinkeinoelämän tarpeisiin. Tätä työtä on jatkettava.
Petteri Orpo
valtiovarainministeri (kok)
Anne-Mari Virolainen
ulkomaankauppa- ja kehitysministeri (kok)
Annika Saarikko
perhe- ja peruspalveluministeri (kesk)